The inter-American doctrine of secondary education. Influence of international organizations on the 1963 Pilot Plan in Uruguay
DOI:
https://doi.org/10.51438/2313-9277.2024.25.2.e035Keywords:
International organizations, Educational reform, Inter-american doctrineAbstract
The story that educational actors have built in Uruguay places the 1963 plan as one of the milestones of
national pedagogical thought. If the program for rural schools of 1949 and the program for urban schools
of 1957 were conceived as “plans prepared by teachers” (Soler, 1984), for teachers this could only happen
in secondary education with the pilot plan of 1963, to the extent that the Teachers’ Assemblies established
by the Teachers’ Statute, had a participation in its preparation (Romano, 2019). However, when we advance
in the analysis of the publication of the book that includes the foundation and the project of Reforma
y plan de estudios 1963, we can identify in the bibliography an important presence of texts produced by
international organizations and consultants that work for these organizations. In this paper we propose
to carry out a reading of the reform trying to identify the influence that international agencies such as
UNESCO and the Pan American Union have on the reform project. Through the analysis of the magazine La Educación, published by the Pan American Union (OAS), the aim is to analyze the change in the meanings of pedagogical terms such as comprehensive training, active education and the relationship between education and society, as part of the action of the international organizations that propose the definition of an inter-American doctrine of secondary education based on educational planning.
Downloads
References
Batista, P. (2019). Educación y cultura: La escuela nueva en la rearticulación de la enseñanza secundaria. En A. Romano (Coord.), Historia de la «nueva educación» secundaria en Uruguay (1936-1963). Revistas, docentes y reformas en Uruguay (1939-1947). Montevideo: CISC Biblioteca Plural, Ediciones universitarias UCUR.
Bocage, A. (1927). Tres aspectos de «nuestro» problema. Montevideo: Morales & Ribero.
Bordoli, E. (2019). De la «cultura integral» a la cultura como integración. Análisis de los Planes de Enseñanza Secundaria en Uruguay 1937, 1941 y 1963. En A. Romano (Coord.), Historia de la «nueva educación» secundaria en Uruguay (1936-1963). Revistas, docentes y reformas en Uruguay (1939-1947). Montevideo: CISC Biblioteca
Plural, Ediciones universitarias UCUR.
D´Avenia, L. (2014). Desarrollismo y educación en Uruguay en los 60. Aproximación a la producción de conocimiento sobre educación y a la agenda de la política educativa de la CIDE. Contemporánea, 5, 147-166.
D´Avenia, L. (2019). La construcción de la voz del profesorado. Las «Asambleas de Profesores» del Consejo Nacional de Enseñanza Secundaria en Uruguay (1949-1963). En A. Romano (Coord.), Historia de la «nueva educación» secundaria en Uruguay (1936-1963). Revistas, docentes y reformas en Uruguay (1939-1947). Montevideo:
CISC Biblioteca Plural, Ediciones universitarias UCUR.
De Armas, G., & Garcé, A. (2000). Técnicos y política. Saber y poder: Encuentros y desencuentros en el Uruguay contemporáneo. Montevideo: Trilce.
Garcé, A. (2002). Ideas y competencia política en Uruguay (1960-1973). Revisando el «fracaso» de la CIDE. Montevideo: Trilce.
González-Delgado, M., & Groves, T. (2022). História da educação e das organizações internacionais: Novas linhas de trabalho em uma perspectiva transnacional. Revista História da Educação (Online), 26, e124119. https://doi.org/10.1590/2236-3459/124119
Méndez, J. (2013). De intelectuales a expertos: Las ciencias de la educación en la renovación de las ciencias sociales. El caso del Centro de Investigaciones en Ciencias de la Educación (Argentina, décadas del 60 y 70) (Tesis de maestría). Universidad Nacional de Quilmes.
Neiburg, F., & Plotkin, M. (Comp.). (2004). Intelectuales y expertos. La constitución del conocimiento social en la Argentina. Buenos Aires: Paidós.
Pascual, S. (2019). Escolanovismo y reforma en la enseñanza secundaria. En A. Romano (Coord.), Historia de la «nueva educación» secundaria en Uruguay (1936-1963). Revistas, docentes y reformas en Uruguay (1939-1947). Montevideo: CISC Biblioteca Plural, Ediciones universitarias UCUR.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Anuario de Historia de la Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.