The reform of the Bachelor of Arts in Literature at the National and Popular University of Buenos Aires (UNPBA).
The syllabus of Aníbal Ford, Eduardo Romano, and Jorge B. Rivera 1973-1974
DOI:
https://doi.org/10.51438/2313-9277.2025.26.2.e069Keywords:
University reform 1973, National and Popular University of Buenos Aires, Peronism and university, Aníbal Ford, Eduardo Romado, Jorge B. Rivera, National and popular cultureAbstract
With Héctor Cámpora as president on May 25, 1973, Peronism returned to power after nearly 18 years of proscription. A few days later, the new government decreed the intervention of the national universities with the goal of placing them at the “service of the people and the nation.” This article presents an analysis of the reform of the Bachelor of Arts in Literature at the renamed National and Popular University of Buenos Aires (UNPBA), focusing on the courses taught by Aníbal Ford, Eduardo Romano, and Jorge B. Rivera, three intellectuals who shared the practice of teaching, literature and journalism, along with an interest in the recovery and study of popular culture.
The article primarily analyzes the syllabi for their courses, along with resolutions and other documents from Ford’s personal archive preserved at the Mariano Moreno National Library. Reconstructing the process based on these documents and the testimonies of its protagonists allows us to identify the political and ideological coordinates with which Ford, Romano, and Rivera supported the university transformation process driven by the Peronist left and sought to implement an educational proposal that was a political and cultural project with a national and popular focus at the same time.
Downloads
References
Adur Nobile, L., y Antico, D. (2014). Fue como un suspiro… Marchas y contramarchas de la carrera de Letras en torno a 1973-1974. En Filo (en) rompecabezas. Búsqueda colectiva de la memoria histórica institucional (1966-1983) (pp. 113-130). Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras.
Alabarces, P. (2006). Un destino sudamericano. La invención de los estudios sobre cultura popular en la Argentina. Revista Argentina de Comunicación, 1(1), 23-41.
Becher, T. (1984). Research Policies and their impact on Research. En B. Wittrock y A. Elzinga (Eds.), The university research system: the public policies of the home of scientists (pp. 59-74). Almqvist and Wiksell.
Bergel, M. (2019). Futuro, pasado y ocaso del “Tercer Mundo”. Nueva Sociedad No 284. Disponible en https://nuso.org/articulo/futuro-pasado-y-ocaso-del-tercer-mundo/
Buchbinder, P. (2005). La Universidad entre la politización, la masificación y las dictaduras. En Historia de las Universidades Argentinas (pp. 243-278). Sudamericana.
Carli, S. (2014). Las ciencias sociales en Argentina: itinerarios intelectuales, disciplinas académicas y pasiones políticas. Nómadas, 41, 62-77. https://nomadas.ucentral.edu.co/index.php/inicio/8-articulos/803-trayectos-y-posibilidades-en-ciencias-sociales-nomadas-41
Carli, S. (2018). La universidad reformista versus la universidad nacional y popular. Debates sobre autonomía y participación estudiantil en Risieri Frondizi y Juan José Hernández Arregui. Revista de la Unión de Universidades de América Latina, 69(75), 49-61. https://doi.org/10.36888/udual.universidades.2018.75.503
Cóccaro, Victoria (2012). La razón de mi vida y ‘Eva Perón en la hoguera’: entre el relato y la voz. Babel, (26), 247-264. https://doi.org/10.4000/babel.2578
Dip, N. (2013a). Peronismo y Universidad en los años sesenta: Una aproximación a las tramas discursivas y organizativas del proceso de peronización de los sectores estudiantiles y docentes de la Universidad de Buenos Aires (1966-1973). Orientación y Sociedad, 8, 261-284. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.5771/pr.5771.pdf
Dip, N. (2013b). El peronismo universitario en un mundo de tensiones: Una aproximación a los proyectos de universidad de las organizaciones de estudiantes y docentes peronistas de los setenta. Nuevo Mundo Mundos Nuevos. https://doi.org/10.4000/nuevomundo.65755
Dip, N. (2020). El ocaso de la izquierda peronista en la Universidad de Buenos Aires: internas y debates ante la Ley Taiana 1973 - 1974. Tempo e Argumento, 12(31), e0204. https://doi.org/10.5965/2175180312312020e0204
Ford, A. (1973). Programa N° 73. Universidad de Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras.
Ford, A. (2004). 30 años después. 1973: las clases de Introducción a la literatura y otros textos de la época. Editorial de la Universidad Nacional de La Plata.
Friedemann, S. (2017). De las Cátedras Nacionales (1967-1971) a la Universidad Nacional y Popular de Buenos Aires (1973-1974): Experiencias configuradoras de institucionalidad universitaria. Sociohistórica, 39, e026. https://doi.org/10.24215/18521606e026
Friedemann, S. (2021). La Universidad Nacional y Popular de Buenos Aires. La reforma universitaria de la izquierda peronista, 1973-1974. Prometeo.
Frondizi, R. (2005 [1971]). La Universidad en un mundo de tensiones. Misión de las universidades en América Latina. Eudeba.
Funes, L. (2009). Teoría literaria: una primavera interrumpida en los años setenta. Actas de las I Jornadas de Historia de la Crítica en la Argentina (pp. 79-84). Universidad de Buenos Aires.
Gerbaudo, A., Prenz, B. y Santomero, L. (2023). Prenz, Juan Octavio. Notas para clases en la universidad montonera. Universidad Nacional del Litoral.
Gerbaudo, A. y Prenz, B. (2021). Migraciones forzadas y derivas paradójicas: El caso Juan Octavio Prenz. Estudios de Teoría Literaria. Revista digital: artes, letras y humanidades, 10(23), 82-99. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/etl/article/view/5309
Ghilini, A. (2010). Las cátedras nacionales, una experiencia peronista en la universidad (Tesis de grado). Repositorio Memoria Académica, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.922/te.922.pdf
Ghilini, A. (2018). Peronismo y universidad: La intervención de Justino O’Farrell “el decano montonero” de la Facultad de Filosofía y Letras de la UBA (1973-1974). X Jornadas de Sociología de la Universidad Nacional de La Plata. http://jornadassociologia.fahce.unlp.edu.ar
Ghilini, A. (2020). El peronismo como tradición universitaria: revisitando el legado de las Cátedras Nacionales (1966-1973). Ucronías, 1, 97-119.
Ghilini, A. (2023). Auge y ocaso de la Universidad Nacional y Popular de Buenos Aires: El caso de la carrera de Sociología de la Facultad de Filosofía y Letras. Páginas, 15(37). https://doi.org/10.35305/rp.v15i37.722
Lacalle, J. M., y Riva, G. (2015). Aproximaciones a la historia de la Teoría Literaria en la carrera de Letras de la UBA Parte III (1966-1975). LUTHOR, 2(4), 14-22.
Lo Russo, M. B. (2017). La disputa en las aulas: la carrera de historia en la Universidad Nacional y Popular de Buenos Aires (1973-1974). XVI Jornadas Interescuelas/Departamentos de Historia. Universidad Nacional de Mar del Plata.
Manzano, V. (2010). Ha llegado la “nueva ola”: música, consumo y juventud en la Argentina. En I. Cosse, K. Felitti y V. Manzano (Eds.), Los 60 de otra manera: Vida cotidiana, género y sexualidades en Argentina (pp. 19-60). Prometeo.
Moyano, J. (2018). Jorge B. Rivera. Practicar y pensar el oficio. En E. Rinesi, M. Soto, y G. Varela (Eds.), Pensadores de la comunicación argentina. Oscar Landi, Jorge B. Rivera, Nicolás Casullo (pp. 87-122). Universidad Nacional de General Sarmiento.
Ojeda, V., y Moyano, J. (2017). Jorge B. Rivera: un periodista cultural en un tiempo de mutaciones mediáticas (1955-1994). Actas de Periodismo y Comunicación, 3(3), 1-18.
Ottalagano, A. (1983). Soy fascista. ¿Y qué? Alberto Ottalagano, una vida al servicio de la Patria. Buenos Aires: Ro.Ca Producciones.
Prego, C. (1992). Las bases sociales del conocimiento científico. CEAL.
Prego, C., y Vallejos, O. (Comps.). (2010). La construcción de la ciencia académica. Instituciones, procesos y actores en la universidad argentina del siglo XX. Editorial Biblos.
Romano, E. (1973). Apuntes sobre cultura popular y peronismo. En Brisky, N. et al. La cultura popular del peronismo. Buenos Aires: Editorial Cimarrón.
Romano, E. (1974). Programa N° 68 “Proyectos político culturales en la Argentina”. Universidad de Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras.
Saítta, S. (2016). En torno a los cien años de la cátedra de Literatura Argentina en la Universidad de Buenos Aires. Cuadernos del Sur, 43, 221-233.
Sarlo, B. (2001). La batalla de las ideas (1943-1973). Emecé.
Unzué, M. (2020). Profesores, científicos e intelectuales. La Universidad de Buenos Aires de 1955 a su Bicentenario. CLACSO.
Zarowsky, M. (2012). Vanguardia, comunicación y populismo: Itinerario intelectual de Aníbal Ford. VII Jornadas de Sociología de la UNLP.
Zarowsky, M. (2018). Comunicación y cultura en el Centro Editor de América Latina: entre la renovación epistémica y la intervención intelectual. Prismas - Revista De Historia Intelectual, 22(2), 227–231. Recuperado a partir de https://prismas.unq.edu.ar/OJS/index.php/Prismas/article/view/Zarowsky_prismas22
Zolov, E. (2012). Expandiendo nuestros horizontes conceptuales: el pasaje de una “vieja” a una “nueva izquierda” en América Latina en los años sesenta. Aletheia, 2(4).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Anuario de Historia de la Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.








