The Casa de las Universitarias Mexicanas and the Casa del Estudiante Morelos Femenil: two spaces between education and politics (1957-1978)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51438/2313-9277.2025.26.2.e061

Keywords:

Gender, Education, Politicization, Women university, Residences

Abstract

This article analyzes two buildings used to house female higher education students in Mexico City in the mid-20th century: the Casa de las Universitarias Mexicanas and the Casa del Estudiante Morelos Femenil. Based on a series of interviews and supported by archival materials, it seeks to demonstrate how both places involved formative processes and politicizing experiences, whose practices and coexistence implicitly confronted the gender boundaries for university women within the cultural horizon of the time. Contrasting the trajectories of two former inhabitants reveals that these dwellings, despite their different origins (governamental and private) and functions (local and international), were spaces that enabled academic development while fostering the construction of networks and expanding the scope for women’s political participation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarado y Martínez Escobar, M. D. L., & Pérez Toledo, C. A. (2025). María de la Luz Grovas: profesora pionera universitaria y líder feminista. Anuario Mexicano De Historia De La Educación, 4(2), 29-36. https://doi.org/10.29351/amhe.v4i2.671

Cano, G. (1996). De la Escuela Nacional de Altos Estudios a la Facultad de Filosofía y Letras, 1910-1929: un proceso de feminización [Tesis doctoral, Universidad Nacional Autónoma de México].

Carreño, G. C. (2014, septiembre). La Asociación de Universitarias Mexicanas: primeros pasos para el empoderamiento femenino mediante la educación y la solidaridad. Correo del Maestro (220). https://www.correodelmaestro.com/

Castañeda, G. (2023). La Casa Hogar para Señoritas de la Asociación Cristiana Femenina y la Casa de las Universitarias: espacios culturales y educativos [Tesis de maestría, Universidad Nacional Autónoma de México].

Codina-Canet, M. A., & San Segundo, R. (2015). Fuentes documentales y archivo de la Residencia de Señoritas de Madrid (1915-1936). Revista General de Información y Documentación, 25(2), 493-515. https://doi.org/10.5209/rev_RGID.2015.v25.n2.51244

Cohen, J. L., & Arato, A. (2000). Sociedad civil y teoría política (pp. 145-146). Fondo de Cultura Económica.

Columbia University Global Centers. (s. f.). The Residence for Students and Scholars. Reid Hall, Columbia Global Centers. Recuperado el 15 de marzo de 2025, de https://reidhall.globalcenters.columbia.edu/content/residence-students-and-scholars

Cuesta, J. T., & Merino, R. M. (Eds.). (2016). La residencia de señoritas y otras redes culturales femeninas. Fundación José Ortega y Gasset - Gregorio Marañón.

Goodman, J. (2011). International citizenship and the International Federation of University Women before 1939. History of Education, 40(6), 701-721.https://doi.org/10.1080/0046760X.2011.598469

Laskowski, A. (2014, 16 de abril). Specialty residence for women in science and engineering: WISE-UP House fosters community. Boston University. https://www.bu.edu/articles/2014/specialty-residence-for-women-in-science-and-engineering/

Pérez-Villanueva Toval, I. (2011). La Residencia de Estudiantes (1910-1936). Grupo universitario y Residencia de Señoritas. Publicaciones de la Residencia de Estudiantes.

Residencia de Estudiantes. (2015). Mujeres en vanguardia: La Residencia de Señoritas en su centenario (1915-1936). Publicaciones de la Residencia de Estudiantes.

Sánchez Cortés, K. (2016). Feminización de la matrícula en la educación superior en México: Aportes desde la sociología de la educación [Tesis de maestría, Universidad Nacional Autónoma de México].

Sandell, M. (2015). The rise of women’s transnational activism: Identity and sisterhood between the world wars. I. B. Tauris.

Scott, J. (2008). Género e historia. Fondo de Cultura Económica.

Solís, E. E., & Becker, C. C. (2017). La sociedad civil. En H. Sánchez de la Barquera y Arroyo (Ed.), Antologías para el estudio y la enseñanza de la ciencia política: Régimen político, sociedad civil y política internacional (Vol. 2, pp. 207-222). Instituto de Investigaciones Jurídicas.

University of Florida, Department of Housing and Residence Education. (2010). A history of University of Florida residence facilities (3a ed. rev.). University of Florida.

Zulueta, C. de, & Moreno, A. (1993). Ni convento ni college: La Residencia de Señoritas. Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Asociación de Amigos de la Residencia de Estudiantes. (1949, November 12). Crosby Hall: International residence for university women. Nature, 164, 820–821. https://doi.org/10.1038/164820a0

Otras fuentes

Entrevistas

Fernández, A. (2020). Transcripción entrevista AF (1). Ciudad de México-Puebla, 29 de julio de 2020.

Fernández, A. (2021). Transcripción entrevista AF (2). Ciudad de México-Puebla, 9 de octubre de 2021.

Mortellaro, M. (2016). Transcripción entrevista. Ciudad de México, 24 de agosto de 2016.

Archivo

AGN, Archivo General de la Nación, México

Dirección General de Investigaciones Políticas y Sociales (DGIPS)

Expediente personal de María de la Luz Grovas

Archivo Personal de María Mortellaro Grovas (APMMG)

Hemerografía

El Diario de México, 1978, Ciudad de México

Published

2025-12-12

How to Cite

Martínez Ranero, M., & Pérez Toledo, C. A. (2025). The Casa de las Universitarias Mexicanas and the Casa del Estudiante Morelos Femenil: two spaces between education and politics (1957-1978). Anuario De Historia De La Educación, 26(2). https://doi.org/10.51438/2313-9277.2025.26.2.e061

Issue

Section

Dossier Universidad y Política