School boarding on argentine´s countryside´s Common Education expansion (1882-1939)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51438/2313-9277.2024.25.2.e040

Keywords:

School boarding, Childhood, Rural Education, Education History, Common Education

Abstract

In Argentina, the territorial extension and population dispersion characteristic of rural areas challenged the policies developed to extend common education.  In order to overcome these obstacles, various organisational arrangements were tried out from the mid-19th century onwards. Their effectiveness was widely debated well into the 20th century.

The aim of this article is to describe the historical process of the emergence of one of these modalities, the school boarding of children living in scattered rural areas. It also describes the arguments used to support and oppose this. To this purpose, documents from the period 1880-1938 are analysed, as well as publications in the magazine El Monitor de la Educación Común and minutes of legislative sessions held when specific regulations were being discussed.

School boarding was not provided for in the national regulations on common education in the nineteenth century, so its operation was regulated at the end of the 1930s with the adoption of the Law for the Protection of Children of School Age. The consensus that emerged around this type of schooling took place in the context of the persistence of illiteracy and the effects of the economic and social crisis that worsened after 1929. It introduced new elements into the debate. Arguments were put forward regarding the formative effects of these institutions, the feasibility of their development, the rootedness of the population in the countryside, and social support for poor children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Assaneo, A. y Nicoletti, M. (2018). Bárbaros e infieles: Proyectos educativos para indígenas en la Patagonia Norte (1890-1945). Social and Education History, 7(3), 204-231. https://doi.org/10.17583/hse.2018.3077

Billorou, M. J. (2008). El surgimiento de los comedores escolares en La Pampa en crisis. Quinto Sol, (12), 175-200. https://doi.org/10.19137/qs.v12i0.738

Cammarota, A. (2023). Las infancias rurales en la mira: campañas sanitarias, Aldeas Escolares y Comisión de Ayuda Escolar (1936-1951). Revista Mexicana de Historia de la Educación, 11(21), 31-60. https://doi.org/10.29351/rmhe.v11i21.410

Carli, S. (1992). El campo de la niñez. Entre el discurso de la minoridad y el discurso de la educación nueva. En A. Puiggrós (Dir.) Escuela, Democracia y Orden (1916-1943). Galerna.

Caruso, M. (1995). Navidad en febrero. El currículum liberal clásico y el socialismo argentino, 1940-1946. Revista del Instituto en Ciencias de la Educación, (6).

Cerda, J. M. (2013). Una política social particular para la infancia en la década del ´30: el patronato y los tribunales de menores en la provincia de Mendoza. Páginas Revista Digital de la Escuela de Historia, 5 (8),197-220.https://doi.org/10.35305/rp.v5i8.74

Cosse, I. (2005). La infancia en los años treinta. Todo es Historia, 37 (457), 48-57. https://www.aacademica.org/isabella.cosse/7

Fiorucci, F. (2014). Maestros para el sistema de educación pública. La fundación de escuelas normales en Argentina (1890-1930). Revista Mexicana de Historia de la Educación, II (3), 25-45. https://www.rmhe.somehide.org/index.php/revista/article/view/34

Gutiérrez, T. (2005). Estado, educación y sociedad rural en la región pampeana, 1897-1955 [Tesis de doctorado, Universidad Nacional de La Plata]. http://sedici.unlp.edu. ar/handle/10915/3034

Lionetti, L. (2009). Políticas sociales del Estado y la sociedad civil sobre el cuerpo de la niñez pobre en la Argentina (1900-1940). Anuario del Centro de Estudios Históricos “Prof. Carlos S. A. Segreti”, 9 (9), 97-116. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/anuarioceh/article/view/23174

Manso, J. (1871). Mesa del Editor. Anales de la Educación Común. 9 (7). Educación Rural Mansilla Sepúlveda, J., Huaiquián Billeke C. y Pozo Menares G. (2018). Infancia mapuche encerrada: internados de las escuelas-misiones en la Araucanía, Chile (1900-1935).

Revista Brasileira de Educação, 23. http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S141324782018000100130&lng=pt&nrm=iso&tlng=es

Montenegro, G. (2021). Vivir la escuela: un enfoque histórico-etnográfico sobre la dimensión formativa de la domesticidad en un albergue rural de Malargüe (Mendoza, Argentina, 2013-2016) [Tesis doctoral. Universidad Nacional de Córdoba]. http://hdl.handle.net/11086/547281

Assaneo, A. y Nicoletti, M. (2018). Bárbaros e infieles: Proyectos educativos para indígenas en la Patagonia Norte (1890-1945). Social and Education History, 7(3), 204-231. https://doi.org/10.17583/hse.2018.3077

Billorou, M. J. (2008). El surgimiento de los comedores escolares en La Pampa en crisis. Quinto Sol, (12), 175-200. https://doi.org/10.19137/qs.v12i0.738

Cammarota, A. (2023). Las infancias rurales en la mira: campañas sanitarias, Aldeas Escolares y Comisión de Ayuda Escolar (1936-1951). Revista Mexicana de Historia de la Educación, 11(21), 31-60. https://doi.org/10.29351/rmhe.v11i21.410

Carli, S. (1992). El campo de la niñez. Entre el discurso de la minoridad y el discurso de la educación nueva. En A. Puiggrós (Dir.) Escuela, Democracia y Orden (1916-1943). Galerna.

Caruso, M. (1995). Navidad en febrero. El currículum liberal clásico y el socialismo argentino, 1940-1946. Revista del Instituto en Ciencias de la Educación, (6).

Cerda, J. M. (2013). Una política social particular para la infancia en la década del ´30: el patronato y los tribunales de menores en la provincia de Mendoza. Páginas Revista Digital de la Escuela de Historia, 5 (8),197-220.https://doi.org/10.35305/rp.v5i8.74

Cosse, I. (2005). La infancia en los años treinta. Todo es Historia, 37 (457), 48-57. https://www.aacademica.org/isabella.cosse/7

Fiorucci, F. (2014). Maestros para el sistema de educación pública. La fundación de escuelas normales en Argentina (1890-1930). Revista Mexicana de Historia de la Educación, II (3), 25-45. https://www.rmhe.somehide.org/index.php/revista/article/view/34

Gutiérrez, T. (2005). Estado, educación y sociedad rural en la región pampeana, 1897-1955 [Tesis de doctorado, Universidad Nacional de La Plata]. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/3034

Lionetti, L. (2009). Políticas sociales del Estado y la sociedad civil sobre el cuerpo de la niñez pobre en la Argentina (1900-1940). Anuario del Centro de Estudios Históricos “Prof. Carlos S. A. Segreti”, 9 (9), 97-116. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/anuarioceh/article/view/23174

Manso, J. (1871). Mesa del Editor. Anales de la Educación Común. 9 (7). Educación Rural

Mansilla Sepúlveda, J., Huaiquián Billeke C. y Pozo Menares G. (2018). Infancia mapuche encerrada: internados de las escuelas-misiones en la Araucanía, Chile (1900-1935).

Revista Brasileira de Educação, 23. http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S141324782018000100130&lng=pt&nrm=iso&tlng=es

Montenegro, G. (2021). Vivir la escuela: un enfoque histórico-etnográfico sobre la dimensión formativa de la domesticidad en un albergue rural de Malargüe (Mendoza, Argentina, 2013-2016) [Tesis doctoral. Universidad Nacional de Córdoba]. http://hdl.handle.net/11086/547281

Nicoletti, M. (2004). Controversias y enfrentamientos ante la formación del ciudadano: los informes “Escuelas del Sud” del vocal J.B. Zubiaur y “Los salesianos del Sud” de P. Marabini, sdb, (1906). Archivum 23, 105-117.

Pierini, M. (2011). Sociedad civil y Estado frente al problema de la escolarización de los niños de las zonas rurales del Territorio Nacional de Santa Cruz: los internados escolares. III Jornadas Nacionales de Historia Social, Universidad Nacional de La Plata. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.9767/ev.9767.pdf

Rosso, L. (2007). El inspector de escuelas Raúl Díaz: entre el proyecto civilizador para la frontera y sus formas de concreción en el Territorio Nacional del Chaco (Argentina 1900-1909). Cuadernos Interculturales, 6 (11), 115-126.

Schoo, S. (2014). Los colegios nacionales en el período fundacional del sistema educativo argentino: incidencias y variaciones locales (1863-1888). Historia de la Educación, 15 (2), 37-68. https://www.saiehe.org.ar/anuario/revista/article/view/474/466

Teobaldo, M. y García, A. B. (2000). La consideración ‘del otro’ en el imaginario de los docentes de escuelas rurales de la Patagonia norte. En M. Teobaldo (Dir.), Sobre maestros y escuelas. Una mirada a la educación desde la Historia, Neuquén (1884-1957). Arca Sur.

Thisted, S. (2018). Construcciones de alteridades y escuela primaria. La educación escolar e infancia indígena y migrante en la configuración de la educación pública argentina (1880-1930) [Tesis de doctorado, Universidad de Buenos Aires]. http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/10700

Villar Laz, C.; Arias, M. (2022). Propuestas de escolarización de las infancias indígenas en el Territorio Nacional de Neuquén (1930-1938). Revista Páginas, 14 (36). https://revistapaginas.unr.edu.ar/index.php/RevPaginas/article/view/681

Villar Laz, C. (2022). Una nueva experiencia educativa en el marco de la modernización y escolarización del Territorio de Neuquén (1932-1938): la Escuela Granja Hogar para niños indígenas Ceferino Namuncurá. Historia Regional. Sección Historia. ISP Nº 3, XXXV, (47). https://historiaregional.org/ojs/index.php/historiaregional/article/view/637

Published

2024-12-23

How to Cite

Montenegro, G. (2024). School boarding on argentine´s countryside´s Common Education expansion (1882-1939). Anuario De Historia De La Educación, 25(2). https://doi.org/10.51438/2313-9277.2024.25.2.e040

Issue

Section

Artículos Convocatoria permanente