University normalization in San Luis, between the visible and the sayable (1984-1986)

Authors

  • Sonia Elizabeth Riveros Universidad Nacional de San Luis

DOI:

https://doi.org/10.51438/2313-9277.2023.24.2.e009

Keywords:

University, admission, educational policy, university history

Abstract

This work proposes to explore the process of university normalization and democratic reconstruction that took place at the National University of San Luis (UNSL), during the years 1984 to 1986, when the elections by assembly took place. Analyzing this case in historical conditions that left behind those years of obscurantism and pain from the indelible marks of the last Argentine civic-military dictatorship, acquires a unique meaning and interpretation 40 years after the democratic reconstruction. This requires us to bear witness to the political configurations that were put into play, the conditions that operated for the installation of a new institutional framework in the face of the various trends and possibilities of democratic invention that were experienced in Argentina during those early years. The university practices suffered the course of tensions and contradictions that affected the visible and the speakable in the face of the singularities that the memory processes were acquiring in the interior of the country. We will analyze the actions that the UNSL undertook within the framework of Law No. 23,068 on university normalization and the set of regulations and work commissions that played a central role, among which the reincorporation of students, teachers, and non-teachers who They were dismissed by the Expendability Law and those in charge of preparing the reports referring to the intervention of the university. We will go to the survey of sources carried out in the Historical and Documentary Archive of the UNSL that made it possible to form a corpus of unpublished material recovered and systematized for this work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdolatiff, S. et al. (2021). Nosotras en Libertad. Disponible en [https://bit.ly/3sujHHr], consultado el 6 de junio de 2023.

Agamben, G. (2000). Lo que queda de Auschwitz. El archivo y el testigo. España: Editorial Pre-textos

Arendt, H. (2005). De la historia a la acción. Buenos Aires: Paidós.

Arias, G. (1995). “Creación de la Universidad de San Luis (1973-1995)”. En Klappenbach, H.; Marincevic, J. et al. San Luis: Editorial Universitaria San Luis, pp. 183-224.

Cano, D. (1987). “El sistema educativo en la transición democrática: la educación superior”. En, Aguinis, M.; Braslavsky, B. et al. Educación Argentina. Tandil: Universidad Nacional del Centro de Graduados, pp.147-160.

Castillo, G. (2019). “Reinstitucionalización de la investigación científica en la Universidad Nacional de San Juan durante la recuperación democrática argentina (1983-1989)”. En Dos puntas, número 20, pp. 56-83.

Crenzel, E. (2008). La Historia política del Nunca Más. La memoria de las desapariciones en la argentina. Buenos Aires: Siglo XXI editores.

Deleuze, G. (2013). El saber curso sobre Foucault. Tomo I. Buenos Aires: Editorial Cactus.

Foucault, M. (1985). Saber y verdad. Madrid: La Piqueta.

Foucault, M. (1985). “Método”. En Terán, O. Michel Foucault. El discurso del poder. Buenos Aires: Folio.

Foucault, M. (1992). “Verdad y poder”. En Foucault M. Microfísica del Poder. Madrid: La Piqueta.

Franco, M. (2015). “La ‘teoría de los dos demonios’ en la primera etapa de la posdictadura”. En Feld, C. y Franco, M. (directoras). Democracia, hora cero. Actores, políticas y debates en los inicios de la posdictadura. Buenos Aires: FCE, pp. 23-80.

Galará, D. (2009). Rehenes de nuestros sueños. San Luis: Nueva Editorial Universitaria.

Lázaro Jam, S. (2016). “La ‘normalización’ democrática en la Universidad Nacional de Cuyo: alcances y límites de una renovación académica”. En IRICE, número 30, pp. 125-151, disponible en [https://bit.ly/3Rye7xB].

Lusich, I. (1984). “Palabras”. En Revista Punto de Partida. Hacia una universidad democrática, año 1, junio, pp. 12-14.

Pérez Lindo, A. (1985). Universidad, política y sociedad. Buenos Aires: Eudeba.

Picco, E. (1986). “Presentación”. En Revista Proyección, número 1, p. 12.

Primo, L. (1947). Si esto es un hombre. Barcelona: Ediciones península.

Riveros, S. E. (2023). Nunca Más en la UNSL. San Luis: Nueva editorial universitaria.

Semprún, J. (1998). La escritura o la vida. Madrid: Tusquets.

Sonderéguer, M. (2016). “Presentación”. En Sonderéguer, M. y Kaufmann, A. (compiladores). Memoria y Derechos Humanos. Buenos Aires: Editorial UNQ.

Fuentes documentales

Anteproyecto de Estatuto de la UNSL, 4 de junio de 1984.

Ley de Prescindibilidad (1976), N° 21.400.

Ley de Normalización universitaria (1984), N° 23.068.

Decreto Presidencial (1984), N° 96.

Colavita, P. (1998). Discurso, inédito (s. e.).

UNSL. Memoria de Gestión (1986).

UNSL. Resolución Rectoral N° 223/76.

UNSL. Resolución Rectoral N° 66/84.

UNSL. Resolución Rectoral N° 67/84.

UNSL. Resolución Rectoral N° 111/84.

UNSL. Resolución Rectoral N° 220/84.

UNSL. Resolución Rectoral N° 261/84.

UNSL. Resolución Rectoral N° 268/84.

UNSL. Resolución Rectoral N° 473/84.

UNSL. Resolución Rectoral N° 495/84.

UNSL. Resolución Consejo Superior N° 687/88.

UNSL. Ordenanza Rectoral N° 1/85.

UNSL. Ordenanza Rectoral N° 3/85.

UNSL. Ordenanza Rectoral N° 17/85.

Published

2023-12-13

How to Cite

Riveros, S. E. (2023). University normalization in San Luis, between the visible and the sayable (1984-1986). Anuario De Historia De La Educación, 24(2). https://doi.org/10.51438/2313-9277.2023.24.2.e009

Issue

Section

Dossier A 40 años de la recuperación democrática (1983-2023). Convocar, pensar y escribir la historia educativa: tiempos, espacios, actores y producciones