The rionegrina secondary school in the democratic transition
DOI:
https://doi.org/10.51438/2313-9277.2023.24.2.e006Keywords:
Education, Río Negro, medium level, educational innovation, reformAbstract
The National Territory of Río Negro became a province in the 1950s, lived its first years of provincialization within military coups which stopped the development of the democratic life in the province. These institutional, economic, and political contexts gave a special imprint to the different areas and to the provincial government managements. About education, Río Negro created its first Ministry of Education with the return of democracy, in 1983, under the radical government of Osvaldo Álvarez Guerrero. The social democratic profile of the governor, who prioritized the health and educational wings, plus the winds of change signed by hope and freedom and a solid management team, let the province being known as an advanced one in educational terms, compared with the rest of the country. This comparation will be made in this work, returning to the investigations from the national area of different people with a well-known experience, and analyzing how every characteristic/politic/event happened at the national level, impacted, and were applied at the provincial level. This will show that Río Negro counted with several factors which allowed the implementation of different educational politics between 1986 and 1996, thought to the democratization of the educational system and that, instead of other provinces, were well applied.
Downloads
References
Camino Vela, F. D. A. (2022), “Apuntes para el análisis de las transiciones democráticas en la Patagonia Norte”. En X Jornadas de Trabajo sobre Historia Reciente, pp. 1-18.
Camino Vela, F. D. A. (2011). La dinámica política en la Provincia de Río Negro (Argentina) desde mediados del siglo XX: el predominio de la Unión Cívica Radical. Tesis Doctoral. Sevilla: Universidad de Sevilla.
Gvirtz, S. (2008). “¿De qué hablamos cuando hablamos de educación?”. En La educación de ayer, hoy y mañana, Buenos Aires, Aique, pp. 13-36.
Lamarra Fernández, N. (1991). “Planificación y Transformación en la Educación: Una Perspectiva Argentina y Latinoamericana”. En Revista Latinoamericana de innovaciones educativas. Una realización de la comunidad educativa americana, año III, número 5, pp. 17-33.
Martínez, R. B. (2020). “Vehículos para un orden. El Ministerio de Educación y Cultura en el marco del ‘Proceso de Reorganización Nacional’ (1976-1983)”. Ficha de cátedra interna para la asignatura Argentina III, Facultad de Humanidades, Universidad Nacional del Comahue.
Míguez, D. y Gallo, P. (2019). Tensiones de la democratización educativa. Conflicto, convivencia y autoridad en la escuela media argentina (1983-2015). Capítulos I, III y III. Rosario: Protohistoria ediciones, pp. 25-93.
Oyola, C. (1998). Innovaciones educativas. Entre las políticas públicas y la práctica educativa. Un análisis de la Reforma Educativa del Nivel Medio en Río Negro (1986-1996). Buenos Aires: Miño y Dávila editores.
Puiggrós, A. (1994). “La educación latinoamericana como campo problemático”, en: Imaginación y crisis en la educación Latinoamericana, Argentina, Aique, pp.25-63.
Puiggrós, A. (2019). “De la dictadura al presente”. En Qué pasó en la educación argentina. Breve historia desde la conquista hasta el presente. Buenos Aires, Galerna, pp. 165-201.
Rodríguez, L. (2015). “Funcionarios y políticas educativas en Argentina (1976-1983)”. En Cuadernos Chilenos de Historia de la Educación, volumen 2, número 4, pp. 62-85.
Rodríguez, L. (2017). “Los ministros de educación en Argentina (1854-2015): análisis de los perfiles profesionales de las elites políticas”. En História da Educação, volumen 21, número 52, pp. 397-417.
Terigi, F. (2021). “La educación secundaria argentina 1983-2015”, en: Puiggrós, A. (dir.). Avatares de la educación en el período democrático (1983-2015). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Galerna, pp. 215-286.
Wanschelbaum, C. (2014). “La educación durante el gobierno de Raúl Alfonsín (Argentina, 1983-1989)”. En Revista Ciencia, Docencia y Tecnología, volumen XXV, número 48, pp. 75-112.
Fuentes
Gianonni, M. (05/08/2021). Entrevista personal virtual.
Lusetti, L. (15/08/2021). Entrevista personal virtual.
Ministerio de Educación de Río Negro (1986). Diseño curricular de la provincia de Río Negro para el nivel medio.
Ministerio de Educación de Río Negro. Revista Puerta Abierta.
Pedersen, G. (20/09/2021). Entrevista personal virtual.
Presentación de la Prof. Nidia Povedano en el seminario “La concertación de políticas educativas en Argentina y América Latina” (2004). En ¿Es posible concertar las políticas educativas? Buenos Aires: Miño y Dávila, pp. 198-203.
Villanueva, G. (27/07/2021). Entrevista personal virtual.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Anuario de Historia de la Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.