What do young people do to the past? New generations and memory policies

Authors

  • Sandra Raggio Uiversidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.51438/2313-9277.2023.24.2.e004

Keywords:

Memory, Recent past, Youth, Education

Abstract

This article tackles the forms of appropriation of the recent past by new generations through the analysis of a corpus composed of productions made by youth groups from different localities of the province of Buenos Aires, performed within the framework of the Jóvenes y Memoria program organized by the CPM since the year 2002. The goal is to demonstrate that the transmission of the past to the new generations is not limited to the teaching of history or a legacy of lessons, but that it is possible for new generations to establish themselves as active subjects in the process of elaboration of past experiences. These re-elaborations pick up stories, protagonists and pieces of the past that are not part of the canonical memories that are prominent in the public sphere and in school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Conte, S. (2019). “Para nunca más desaparecer al desaparecido”. En Avatares de la comunicación y la cultura, número 17, pp. 1-17, disponible en [https://bit.ly/46Xaeqd].

Cueto Rúa, S. (2018). Ampliar el círculo de los que recuerdan. La inscripción de la Comisión Provincial por la Memoria en el campo de los derechos humanos y la memoria. Los Polvorines. Universidad Nacional de General Sarmiento.

Feierstein, D. (2022). “Neofascismos y negacionismo”. En M. P. Fuentes. Trabajo Social y cambio epocal: una mirada desde el Sur para pensar los tiempos de pandemia. Debates en el marco de los XXV años de la Maestría en Trabajo Social. La Plata: Facultad de Trabajo Social, pp. 173-208.

Flachsland, C. y Adamoli, C. (2016).” Cuando la memoria va a la escuela”. En Revista Puentes, pp. 37-41.

Gayol, S. y Kessler, G. (2018). Muertes que importan. Una mirada sociohistórica sobre los casos que marcaron la argentina reciente. Buenos Aires: Siglo XXI.

Gensburger, S. L. (2017). À quoi servent les politiques de mémoire? París: Les Presser de Sciences Po.

Gianoglio, L. y Espinoza, F. (2018). “Morir matando. Narrativas juveniles de la lucha armada”. En E. Kahan, S. Cueto Rúa y L. Rodríguez. Memoria y violencia en el siglo XX. La Plata: Facultad de Humanidades y Ciencias de le Educación, pp. 63-88.

Jelin, E. (2007). “Víctimas, familiares y ciudadanos/as: las luchas por la legitimidad de la palabra”. En Cadernos pagu, pp. 37-60, DOI [https://doi.org/10.1590/S0104-83332007000200003].

Legarralde, M. y Raggio, S. (2010). “El pasado reciente en la escuela. Entre la historia y la memoria”. En Revista Puentes, número 28.

Lvovich, D. y Bisquert, J. (2008). La cambiante memoria de la dictadura: discursos públicos, movimientos sociales y legitimidad democrática. Los Polvorines: Universidad Nacional de General Sarmiento.

Raggio, S. (2012). “¿Historia o memoria en las aulas?”. En S. Raggio, y S. Salvatori. Efemérides en la memoria. Rosario: Homo Sapiens, pp. 14-30.

Raggio, S. (2021). “¿Qué hace los jóvenes con el pasado?”. En Pasado Abierto, Número 13, pp. 250-262. Disponible en [https://bit.ly/46RHYFH].

Raggio, S. y Cipriano García, R. (2019). “La Comisión Provincial por la Memoria”. En Clepsidra. Revista Interdisciplinaria de Estudios sobre Memoria, volumen 6, número 12, pp. 108-129. Disponible en [https://bit.ly/46VNirs].

Saldivia, D. M. (2022). “El comienzo de los juicios por la Verdad celebrados en Argentina”. En Revista Pensamiento Penal, Julio de 2022, No. 430, pp. 1-11. Disponible en [https://bit.ly/3NIe7sH].

Salvatori, S.; Caffasso, C.; Oliva, J. y Paz Solari, A. (2014). “Los jóvenes construyen el territorio”. En Actas XI Congreso Argentino de Antropología Social. Rosario, Santa Fe, Argentina.

Santos, D. O. (2019). La participación civil en el proceso represivo durante el último gobierno militar en Argentina (1976-1983): el caso del colegio Sagrado Corazón de Coronel Pringles. Tesis de maestría. Los Polvorines: Universidad Nacional de General Sarmiento.

Stefanoni, P. (2021). ¿La rebeldía se volvió de derecha? Buenos Aires: Siglo XXI.

Tanderciarz, S. (2020). Ciudadanos de la memoria. Santiago de Chile: Cuarto Propio.

Trebitsch, M. (1998). “El acontecimiento, clave para el análisis del tiempo presente”. En Cuadernos de Historia Contemporánea, número 20, pp. 29-40. Disponible en [https://bit.ly/3t7qKGz].

Published

2023-12-13

How to Cite

Raggio, S. (2023). What do young people do to the past? New generations and memory policies. Anuario De Historia De La Educación, 24(2). https://doi.org/10.51438/2313-9277.2023.24.2.e004

Issue

Section

Dossier A 40 años de la recuperación democrática (1983-2023). Convocar, pensar y escribir la historia educativa: tiempos, espacios, actores y producciones