The rural normal school of Copiapó and “new school”

Foreign educational influences and their expressions from the Chilean “norte chico”, 1936-1947

Authors

  • Felipe Orellana Rojas Museo Regional de Atacama

Keywords:

Normal school, Copiapó, New school, Foreign influences, Chile

Abstract

This article characterizes the relations between normal training developed in the Rural Normal School Rómulo J. Peña of Copiapó and pedagogic ideas of the “new school”, from 1936 to 1947. The History of education in Chile has been revitalized by latest works, including multidisciplinary approaches (Silva et al., 2018, 2022; Serrano et. al., 2018; Pérez Navarro, 2017, 2018a, 2018b, 2020). Nevertheless, the so-called “Norte chico” has been an unexplored territory by this historiographical perspective. Based on this scenario, we characterized the school functioning and how the ideas of the “New school” were applied in Copiapó. Also, we gathered information from the “Revista de Educación” of the Ministry of Education, which was compared with the Digital Archive of the Association of Normal Teachers of Copiapó. Additionally, we observed that in the School of Application annexed to the normal, were applied approaches like “The work school” or “Decroly Method”. The article established the deep influence of the “New School” in the normal training in Copiapó. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abbagnano, N. y Visalberghi, A. (1984). Historia de la Pedagogía. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.

Carimán, B. (2012). “El ‘problema educacional’ entre 1920-1937: una historia de reformas y limitaciones”. En Universum (Talca), número 27, volumen 2, pp. 31-44, consultado el 05/04/2023, disponible en [https://bit.ly/3QdfCB1].

Corporación de fomento a la producción (2013 [1962]). Geografía económica de Chile. Tomo 3. Santiago: Ediciones Cámara chilena de la Construcción. Disponible en [https://bit.ly/3rF07rf].

Cox, C. y Gysling, J. (2009 [1990]). La formación del profesorado en Chile. 1842-1987. Santiago: Ediciones Universidad Diego Portales.

Dewey, J. (1998). Democracia y educación. Una introducción a la filosofía de la educación. Madrid: Ediciones Morata.

Ferrière, A. (1932). La educación nueva en Chile, (1928-1930). Madrid: Bruno del Amo Editor. Disponible en [https://bit.ly/3Ofupsu].

García-Huidobro, J. E. y Falabella, A. (ed.) (2020). A cien años de la Ley de Educación Primaria Obligatoria: una visión del pasado, presente y futuro de la educación chilena. Santiago: Ediciones Universidad Alberto Hurtado.

Gimeno, M. (2014). “Cierre de las Escuelas Normales en Chile”. En Cuadernos Chilenos de Historia de la Educación, número 2, pp. 119-130. Disponible en [https://bit.ly/3Q8jRxP].

Mayorga, R. (2014). “Consensos aparentes, peligros ocultos: instruir y educar en la escuela chilena (1930-1960)”. En Ariadna Histórica. Lenguajes, conceptos, metáforas, número 3, pp. 15-34. Disponible en [https://bit.ly/3q5eBQS].

Moretti, R. (2019). “Una tecnología para ayudar a construir naciones: la adaptación chilena de la Escala Stanford-Binet por Luis A. Tirapegui”. En Revista De Psicología, número 27, volumen 2, pp. 1-6. Consultado el 05/03/2023. Disponible en [https://bit.ly/3O9CpuH].

Muñoz, E. y Ramírez, N. (2020). “Aquí se viene a estudiar, de aquí se sale a servir. Escuela Normal Cecilio Imable Yens, de Curicó, Chile, 1948-1973”. En Silva, B. (comp.). Historia social de la educación chilena. Tomo 6: Estado docente con crecientes niveles de responsabilidad en sus aulas. Chile, 1920-1973. Regiones, pueblos originarios y emergencias educativas. Santiago: Ediciones Universidad Tecnológica Metropolitana, pp. 175-178.

Núñez, I. (2013). “Biología y educación: Los reformadores funcionalistas. Chile, 1931-1948”. En Cuadernos Chilenos De Historia De La Educación, número 1, pp. 65-86. Consultado el 03/03/2023. Disponible en [https://bit.ly/3Dt6rVr].

― (2017). “El movimiento de los preceptores primarios (1923-1928): Maximalismo, realismo y ¿derrota?”. En Silva, B. (Comp.) Historia social de la educación chilena. Tomo III: Instalación, auge y crisis de la reforma alemana. Chile 1880 a 1920. Estudios finales. Santiago: Ediciones Universidad Tecnológica Metropolitana, pp. 20-55.

Peña, M. (2000). Hijas amadas de la patria: historia de la Escuela Normal de Preceptoras de Santiago, 1854-1883. Tesis para optar al grado de licenciada en historia. Santiago de Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile. Consultado el 5/4/2023. Disponible en [https://bit.ly/3OaUitm].

Pérez Navarro, C. (2017). “Escuelas normales en Chile: una mirada a sus últimos intentos de modernización y a su proceso de cierre (1961-1974)”. En Colecciones Digitales, Subdirección de Investigación. Disponible en [https://bit.ly/3Ork7qm].

Ramírez, C. y Navarrete, G. (1932). Atacama. Publicación extraordinaria. Copiapó: Talleres “Progreso”.

Serrano, S. et al. (2018). Historia de la educación en Chile (1810-2010). Tomo III: Democracia, exclusión y crisis. (1930-1964). Santiago: Ed. Taurus.

Silva, B.; Barría, A. y González, J. (2020). “Estado Docente y la educación normalista: el caso de la Escuela Normal de Viña del Mar, Chile 1950-1960”. En Silva, B. (comp.). Historia social de la educación chilena. Tomo 6: Estado docente con crecientes niveles de responsabilidad en sus aulas. Chile, 1920-1973. Regiones, pueblos originarios y emergencias educativas. Santiago: Ediciones Universidad Tecnológica Metropolitana, pp. 199-235.

Silva, B. (2022). Historia social de la educación chilena. Tomo VII: Estado docente con crecientes niveles de responsabilidad en sus aulas. Chile, 1920-1973. Mujeres, educación rural y regiones. Santiago: Ediciones Universidad Tecnológica Metropolitana.

Toro Blanco, P. (2008). “Disciplina y castigos: fragmentos de la cultura escolar en los liceos de hombres en chile en la segunda mitad del siglo XIX”. En Cuadernos Interculturales, número 11, pp. 127-144.

Fuentes primarias

Decroly, O. (1930). “El problema de la educación”. Traducción de Rafael Cabrera. Año II, número 15, pp. 174-177, esp. p. 177.

Dirección general de Estadísticas. Anuario Estadístico, sección educación. 1936-1947.

Gutiérrez, F. (1941). Monografía de la Escuela Normal Rural de Copiapó.

Martínez M. F. (1929). “Decroly”. En REVEDUC, junio, año I, número 7, pp. 476-480, esp. p. 477.

Ministerio de Educación de Chile. Revista de Educación.

Noticiario de Estudios Educacionales. Septiembre-diciembre de 1931, número 33-36, pp. 112-113.

Ohms, G. (1929). “Sugerencias alrededor de la instalación de un curso modelo en la Anexa a la Normal ‘J. Abelardo Núñez’, según los principios de la ‘Escuela de Trabajo’”. Año I, número 8, p. 550.

Periódico El Día, 10 de julio de 1955.

Revista Plus Ultra. Año 1938, 1939, 1941, 1947.

Rojas, M. (1929). “Aspectos de la educación nueva”. Año I, número 7, pp. 470-473.

Sepúlveda, A. (1932) Manual del profesor primario. Copiapó, Imprenta Progreso.

Tejías F. S. (1929). “El espíritu de la reforma educacional. Algunos aspectos de la nueva educación”. Año I, número 11, pp. 720-724.

Washburne, C. (1942). “¿Qué es la Educación Nueva?”. En REVEDUC, año II, número 10, p. 12.

XI Censo de población (1940). Recopilación de cifras publicadas por la Dirección de Estadísticas y Censos.

Published

2023-07-31

How to Cite

Orellana Rojas, F. (2023). The rural normal school of Copiapó and “new school”: Foreign educational influences and their expressions from the Chilean “norte chico”, 1936-1947. Anuario De Historia De La Educación, 24(1). Retrieved from https://www.saiehe.org.ar/anuario/revista/article/view/471

Issue

Section

Artículos